Kalljäst bröd som är fiberrikt

Sedan jag har provat att baka bröd med linfrön gillar jag mycket fiberrikt bröd. En kort stund senare hörde jag min svärmor pratade om bantarbröd. Jag blev väldigt nyfiken om brödet. Då sökte jag mer information på nättet. Det är inget speciellt med hur man bakar brödet, utan ingredienser till brödet. Man använder ingredienserna som är rikt av fibrer, vitaminer och mineralämnen när man bakar. Denna typ av bröd är rekommenderad om man vill gå ned i vikt.

För två veckor sedan hittade jag ett nytt recept att baka bröd med linfrö och havregryn på ICA.se. Jag gillar brödet ännu mer. Här är receptet (länk till receptet på ICA.se)

Anteckning: Det är ett kalljäst bröd som behöver jäsa över natten i kylen.

Ingredienser:

  • 25 g färsk jäst
  • 3 dl vatten eller mjölk
  • 1 dl kesella (1 %)
  • 1 tsk salt
  • 1/2 dl krossat linfrö
  • 2 dl fiberhavregryn
  • 6 dl vetemjöl

Gör så här

  1. Smula ner jästen i en bunke. Rör ut jästen med lite av den kalla vätskan och tillsätt sedan resten. Rör ner kesella, salt, linfrö och fiberhavregryn. Arbeta ner vetemjölet men spara lite till utbakningen. Låt degen jäsa övertäckt med bakduk ca 30 minuter.
  2. Tag upp degen på mjölad arbetsbänk och arbeta den smidig med resterande mjöl. Forma degen till en rulle och skär i bullar. Lägg bullarna på en plåt med bakplåtspapper. Täck dem med bakduk. Ställ plåten i kylskåp över natten.
  3. Sätt ugnen på 250°C. Ta ut bullarna och låt de stå i rumstemperatur medan ugnen värms. Strö lite mjöl eller fiberhavregryn på bullarna.
  4. Grädda bullarna mitt i ugnen 10-12 minuter.
  5. Låt dem svalna på ett galler.

Kalljäst och fiberrikt bröd

Tags: ,

Leave a Reply

