Bröd med linfrön och honung

Jag fortsätter fortfarande med brödbakning för nybörjare. Detta recept består av nya ingredienser som honung och linfrö, som är nya till min brödbakningserfarenhet.

När jag valde receptet trodde jag att jag kom att gilla brödet. Eftersom jag gillar gryn. Så skulle jag gilla linfrön. Och linfrön innehåller nyttiga näringsämnen t.ex. kostfiber, protein och omättade fetter.

Långpannebröd

Till 20 rutor
50 g jäst
5 dl mjölk
2 msk honung
1 msk salt
1 dl linfrön
4.5 dl rågsikt
ca 7 dl vetemjöl (jag använde lite mindre än 7 dl)

Gör så här
1. Smula jästen. Värm mjölken till 37°. Häll lite av mjölken över jästen och rör tills den lösts upp. Tillsätt resten av mjölken, honung, salt, linfrön, rågsikt och vetemjöl. Arbeta degen smidig tills den släpper skålens kanter. Låt degen jäsa övertäckt ca 40 minuter.
2. Klä en långpanna, ca 30×40 cm, invändigt med bakplåtspapper. Tryck ut degen i långpannan. Skåra rutor genom att trycka degskrapan ända ner i bottnen. Låt jäsa ytterligare ca 30 minuter.
3. Sått ugnen på 225°. Grädda brödet i nedre delen av ugnen ca 15 minuter. (Jag satte degen mitt i ugnen eftersom jag bakade i en varmluftsugn.) Låt det svalna på galler.

Från boken baka bröd med allt om mat

2 responses to “Bröd med linfrön och honung”

  1. PEAR says :

    it looks so delicious! Make it for me when I’m there next time na. How good wifehouse you are!! One suggestion, I know what biz you should run here in Thailand….open bakery shop kgai. Is it good idea?

    ..PEAR..

Leave a Reply

