Jag är en trevlig tjej, eller hur?

Den första dagen på SFI är mycket intressant. Jag tror att jag är en vänlig person och människor har oftast gott intryck av mig. Men det var annorlunda idag.
Vi hade ett inledande möte om skolan och det var många studenter i klassrummet som varit där innan jag kom dit. Jag kom in i klassrummet och log lite till andra studenter när jag fick ögonkontakt med dem. Sedan satte jag mig bredvid en tjej. Naturligtvis ville jag prata med andra människor men visste inte hur jag skulle börja och samtidigt kände jag mig osäker på om jag var i rätt rum. Jag sade “Hej!” till tjejen och frågade om vilken klass det var. Då började överraskningen.

Hon talade om för mig att det var otrevligt att man kom till klassen utan att hälsa på alla och att jag bara hälsade på henne och sedan frågade saker. Hon sade det lite hög och alla i rummet kunde höra vad hon sade till mig. Jag blev chockad O_o. Under 1000 millisekunder (en sekund ^^) kände jag att hjärnan jobbade mycket.
– Det kan vara trevligt om man kommer in och hälsar till alla. Och i detta fall kan man göra det därför att det är ett litet rum.
– Jag är aldrig medveten att någon förväntar denna typ av handling. Åtminstone hon förväntar sig det.
– Kanske man gör så här i hennes hemland eller på SFI eller i Sverige.
– Jag tror alltid att jag är en trevlig tjej men kanske behöver jag tänka på det igen
Förresten sade jag “förlåt” till henne. Men egentligen är jag ledsen att jag inte visste om hennes förväntan. Men jag tror inte att jag har gjort något olämpligt.
Så det var en mycket intressant första dag. JJ sade att jag fixade en kompis direkt. Ha ha ha.

Leave a Reply

