Min första egna bakning

Varje gång när vi bakar bröd det är JJ som är huvudperson i bakningen. Men igår bestämde jag att jag skulle göra hela bakverken själv. Jag hade redan valt ett recept. Jag gick upp och kom igång med att baka. Receptet var ganska enkelt men det passade bra för en nybörjare.

Brödsnibbar (till 15 bitar)
25 g smör
5 dl vatten
25 g jäst
ca 11 dl vetemjöl
2 tsk salt (jag föredrar lite mer salt)
Gör så här
1. Smält smöret och blanda med vatten till fingervarmt, 37˙.
2. Lös upp jästen i lite av degvätskan i en bunke. Blanda i resterande vätska, salt och mjöl.
3. Arbete degen smidig. Låt jäsa övertäckt ca 1 timme.
4. Sätt ugnen på 250˙. Häll ut degen på väl mjölad arbetsbänk och platta ut. Degen ska vara ca 2 cm tjock.
5. Skär degen i bitar med en degskrapa eller kniv. Lägg bitarna påplåtar med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen ca 10 minuter. Låt bröden svalna på galler. (receptet från boka bröd med allt om mat)

I mitt tycke, kan man säga att man kan bara när man har sin egen hand på. Nu kan jag säga att jag kan baka bröd (brödsnibbar) och därefter kan man sikta på nästa nivå, hur goda är bröden?

Tags: ,

Leave a Reply

