Lördag läsning

Jag är alltid förvånad över information på nätet i Sverige. Man kan hitta allt vad man vill veta och det är lätt att läsa. Till exempel, som en del av min svenska studie hittar jag någonting att lyssna på. Jag hamnade på Försäkringskassans webbplats. Webbplatsen är rik av enkel information och korta filmer. Om man skulle vilja öva sin läsförståelse och hörförståelse, är de resurserna perfekta tror jag. Dessutom är informationen nyttig när man blir sjuk, förlorar ett arbete eller ska få barn.

Jag läste lite grann om vad försäkringskassan är och vad den kan göra för mig. Den har hand om de största delarna av Sveriges trygghetssystem. Det handlar om försäkringar för bland annat föräldrar och människor som inte kan arbeta och är sjuka. Det finns många tjänster för svenska invånare. Man kan ansöka om graviditetsledighet för att vara hemma när man är blivande förälder och få föräldrapenning när man blivit förälder. En av föräldrarna kan vara ledig upp till 240 dagar. Det är spännande eftersom den är en värdefull tid med barn. Dessutom finns de barnbidrag, studiebidrag, bostadsbidrag och sjukpenning.

Jag ska läsa mer på webbplatsen för att veta mer om det samhället som jag bor i.

Leave a Reply

