Det svenska utbildningssystemet

Alla svenskarna börjar utbildning i grundskolan. Det vill säga år 1-9 och är obligatoriskt. Många barn börjar när de är 6 eller 7 år. Men de flesta barnen går i förskola (dagis). Det finns två typer av skolorna: kommunala skolor eller friskolor. De är gratis för alla. Det har två terminer: höst- och vårterminen. Dessutom har man många semester: jullov, sommarlov, sportlov, påsklov och höstlov. (Jag skulle älska att studera i Sverige när jag var ung, tror jag)
Man får betyg varje år men inte från första klass. (I Thailand, när jag var i skolan, fick man prov ofta, 2-3 gånger per terminen, och man fick betyg varje termin.)
Efter grundskolan, fortsätter man till gymnasiet i 3 år. Om man behöver inte studera när man är ung, kan man gå i comvux som är utbildning för vuxen.
I gymnasiet, studerar man olika ämnen men alla måste läsa svenska, engelska och matematik. Och man kan välja att läsa antingen praktiska programmet eller teoretiska programmet.
Efter gymnasiet, fortsätter några läsa i högskolan eller på universitetet direkt. Annat kanske jobbar eller reser innan fortsättning. Den utbildning nivå är också gratis.
Trots att utbildningen är gratis, behöver man ganska mycket pengar när man studerar. Eftersom man måste betala för böcker, mat och hyra. De är inte så billigt. Så får de flesta studenterna studielån från staten.

P.S. Det är svårt att tro att jag läste på universitetet i Sverige. Jag visste bara lite om det svenska utbildningssystemet. Jag undrar vad jag tänkte när jag pluggade. Däremot är jag färdigt.

Leave a Reply

